Voor wie kan Papillon iets betekenen?
De kracht van goed onderwijs ligt in een sterke samenwerking tussen alle betrokken lagen. Wanneer leraren, schoolleiders en bestuurders samen denken vanuit kansen, groei, ontwikkeling en perspectief, komt het volledige potentieel van het onderwijs tot bloei. Ieder van hen – met hun eigen drijfveren en motivaties – draagt bij aan de dagelijkse praktijk en beïnvloedt daarmee het geheel.
Papillon Onderwijsconsult maakt structuren zichtbaar en helpt, waar mogelijk, om verbindingen te creëren die niet alleen persoonlijke groei stimuleren, maar ook bijdragen aan de ontwikkeling van de organisatie als geheel.
Dat kan door middel van een onafhankelijk onderzoek (audit) naar de kwaliteit van het onderwijs, maar ook gericht op heel concrete vraagstukken, zoals de professionele ruimte van leraren of de mate waarin het beleid met betrekking tot (psychische en sociale) veiligheid inderdaad afgestemd is op de praktijk.
Ook persoonlijke coaching van startende schoolleiders of leraren behoort tot de mogelijkheden.
Papillon Onderwijsconsult voert haar analyses, conclusies en aanbevelingen uit op schoolniveau, niet op het niveau van individuele groepen of leerlingen. Echter, dankzij een uitgebreide sociale kaart kan Papillon Onderwijsconsult personen en/of organisaties aanbevelen die gespecialiseerd zijn in ondersteuning op groeps- of individueel niveau.

Besturen
Het bestuur draagt de eindverantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs binnen de scholen die onder zijn beheer valt. Dit vereist niet alleen specialistische kennis en vaardigheden, maar ook voldoende ruimte voor reflectie. Is er sprake van een degelijk en goed werkend fundament? Ligt het bestuur nog op de juiste koers? Sluit het beleid aan bij de mogelijkheden en behoeften van de leerlingen? En hoe worden de maatschappelijke opdrachten rondom kwalificatie, socialisatie en personificatie vormgegeven en ingevuld? Het zijn complexe uitdagingen, waarbij Papillon graag meedenkt en ondersteunt.
Eenpitters
Dit geldt zeker voor het bestuur van een zogenoemde ‘eenpitter’: een bestuur dat verantwoordelijk is voor slechts één school. Vaak betreft het vrijwilligersfuncties, maar de verantwoordelijkheid die hierbij komt kijken is niet minder groot.
Papillon ondersteunt deze besturen bij het effectief invullen van hun bestuurlijke taken en verantwoordelijkheden.
Start van traject
Elk traject begint met een persoonlijk en kosteloos kennismakingsgesprek. Dit gesprek is belangrijk om te ontdekken of er een goede professionele klik is.
Vervolgens bespreken we de ondersteuningsvraag van de schoolleider en/of het bestuur. Op basis daarvan wordt een passend begeleidingsvoorstel opgesteld.
-
Pedagogische scan
-
Professionele ruimte
-
Wat wil de wet?
Een sterke pedagogische basis begint met een goed inzicht in de fundamenten. Door te begrijpen waar de wortels liggen, kunnen we gericht werken aan versterking waar dat nodig is.
Scholen en besturen hebben vaak al belangrijke groeifases doorgemaakt. Mijn advies sluit volledig aan op jullie unieke situatie. Ik vertrek vanuit bestaande documentatie en informatie, zoals beleidsstukken, het schoolplan, ondersteuningsplan en de schoolgids. Wat hebben jullie zelf al vastgelegd?
Daarna maak ik een grondige analyse van de praktijk. Wat zeggen de resultaten van de veiligheidsmonitor? Hoe zien de medewerker tevredenheids-onderzoeken en zelfevaluaties eruit? Wat vertelt dit ons?
Om een volledig beeld te krijgen, observeer ik bovendien in de praktijk en voer ik gesprekken met betrokkenen.
De bevindingen verwerk ik in een helder rapport met concrete conclusies en praktische aanbevelingen. Dit aanbod is modulair van aard, de opbouw stellen we in overleg vast.
Werkdruk is een veelgehoorde term, maar wat betekent het eigenlijk? Verstaat iedereen er hetzelfde onder? Hoe hangt werkdruk samen met werkbeleving, en wat is de invloed op de professionele ruimte die leraren ervaren?
Met deze interactieve scan krijg je binnen een dagdeel helder inzicht in hoe leraren hun professionele ruimte ervaren. Je ontdekt de belangrijkste inzichten uit onderzoek en literatuur over dit onderwerp en zet de eerste stap naar een mogelijk vervolgtraject.

Binnen diverse sectorwetten staat precies beschreven wat verplicht is en wat mogelijk is. Ik help jullie om deze wettelijke bepalingen helder in kaart te brengen en inzicht te krijgen in wat ze concreet betekenen voor jullie praktijk.
Wat houdt bijvoorbeeld het wetsvoorstel Vrij & Veilig Onderwijs in voor jullie organisatie? En kent iedereen binnen jullie team het verschil tussen de meldcode en de meldplicht?
Maatwerk
Staat jullie specifieke vraag hier niet bij, maar voelt het alsof ik de juiste persoon ben om jullie verder te helpen? Laten we er samen over in gesprek gaan!
Soms speelt deze behoefte op schoolniveau: hoe sluit het beleid aan op de praktijk? Na onze samenwerking hebben jullie hier als school meer inzicht in.
Daarnaast bied ik ook ondersteuning op bestuursniveau. Samen bespreken we waar de vraag precies ligt en hoe ik jullie kan helpen om tot een passend antwoord te komen.